Rail Service Center Rotterdam (RSC) is een belangrijke schakel in het spoorvervoer van containers in het Rotterdamse havengebied. Talloze Europese railoperators zijn afhankelijk van hun diensten. 24 uur per dag en 6 dagen in de week worden zeecontainers op of van een trein geladen. Met een maximale capaciteit van 350.000 eenheden per jaar, een stackcapaciteit van 1968 TEU en 154.883 trucks die af en aan rijden per jaar, kan RSC zich geen downtime permitteren.
Met SPS als strategisch partner wordt deze continuïteit gewaarborgd. In dit artikel vertellen we over onze succesvolle samenwerking.
Een samenwerking van meer dan 25 jaar
Wat begon met de levering van hardware en bijbehorende services, groeide uit tot een volwaardig partnership van inmiddels meer dan 25 jaar. Vandaag de dag vertrouwt RSC op SPS voor het 24/7 monitoren van hun complete IT-infrastructuur. Samen zorgen we voor maximale performance, capaciteit en beschikbaarheid.
Erwin van Breemen, stafmedewerker Automatisering bij RSC, vertelt: “Onze systemen verwerken steeds meer data. We ontvangen orderregels van klanten en geven continu statusupdates terug. Als ons netwerk stilstaat, merken we dat meteen in onze operatie. Daarom is voortdurende monitoring essentieel.”
Volledig vertrouwen in preventief beheer
De samenwerking met RSC is in de loop der jaren steeds hechter geworden. Van Breemen: “De technologische ontwikkelingen gaan razendsnel. Het is voor ons niet haalbaar om alles zelf bij te houden. SPS brengt kennis en best practices mee. Je krijgt nooit een ‘dat weten we niet’ als antwoord. Sterker nog: ze signaleren problemen nog vóórdat wij ze merken en lossen ze direct op. We hebben het vertrouwen om SPS zelfstandig veranderingen te laten doorvoeren.”
”SPS is voor ons een strategische partner die actief bijdraagt aan onze bedrijfsdoelen. We kunnen en willen écht niet zonder ze.”
Actieve rol in securitybeheer
Met de toename van cyberdreigingen besloot RSC om security preventief aan te pakken. In samenwerking met SPS is gekozen voor Node Zero, een cloudgebaseerde oplossing die met behulp van AI continu kwetsbaarheden opspoort en aanbevelingen doet. “Sinds deze implementatie hebben we 24/7 inzicht in onze kwetsbaarheden en risico’s. Dat geeft een gerust gevoel,” zegt Van Breemen. “SPS was vanaf het begin nauw betrokken bij het uitvoeren van scans en het oplossen van kwetsbaarheden. Dat proces loopt nog steeds door en ontwikkelt zich verder.”
Samen verder bouwen aan de toekomst
De samenwerking tussen RSC en SPS ontwikkelt zich voortdurend. Een volgende stap is het volledig uit handen nemen van het werkplekbeheer. Voor ongeveer 15 tot 20 werkplekken wordt nu gewerkt aan een gestandaardiseerde inrichting via een Golden Image. Daarmee kunnen werkplekken snel en efficiënt en worden uitgerold, met voldoende flexibiliteit voor specifieke gebruikerswensen.
Ook op het gebied van infrastructuur blijven we nauw betrokken. Onlangs werd de verouderde storage-omgeving probleemloos vervangen. Binnenkort volgt een migratie naar een nieuwe Oracle-omgeving.
“SPS houdt continu in de gaten wanneer apparaten bijna end-of-life zijn en start dan een vervangingstraject,” vertelt Van Breemen. “Bij de recente storagevervanging is dat perfect verlopen: geen vertraging, geen uitval, alles bleef gewoon draaien. Precies wat we nodig hebben.”
Een strategisch partnership
“We zijn heel blij met SPS. Ze beschikken over de juiste expertise en weten die in te zetten op een manier die perfect aansluit bij onze organisatie. SPS is voor ons een strategische partner die actief bijdraagt aan onze bedrijfsdoelen. We kunnen en willen écht niet zonder ze!”, besluit Van Breemen.
Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen?
Kom in contact met een specialist