De hybride cloud is in opkomst, en hoe. Organisaties stappen massaal over op een hybride cloud om de ‘always on’ cultuur aan te kunnen. Werknemers creëren bergen data en zij verwachten vandaag de dag dat deze data altijd beschikbaar is. Een hybride cloud-oplossing maakt dit mogelijk. Maar bij zo’n overstap kunnen IT-managers zich soms verliezen in alle voordelen, zonder na te denken over de consequenties. Want ook al kiest u ervoor om een deel van de IT-infrastructuur buitenshuis te plaatsen, er wordt nog altijd van u verwacht dat u proactief IT beheert. En dit is makkelijker gezegd dan gedaan.
Incident management
Op het moment dat een gedeelte van de IT-infrastructuur buiten de deur wordt geplaatst, wordt de keten onderbroken. Een deel draait on-premise terwijl een ander deel extern in de cloud wordt ondergebracht. Ook al zijn de ketens uit elkaar getrokken, ze blijven wel met elkaar communiceren, werken samen en zijn soms zelfs afhankelijk van elkaar. Maar ze worden wel door verschillende partijen beheerd. Een IT-afdeling dient grip te blijven houden op deze situatie, maar in de praktijk blijkt dit ingewikkeld. Het overkoepelend inzicht valt namelijk weg en proactief IT-beheer wordt een stuk complexer.
Stel, er treedt een incident op in de keten die de IT-beheerder zo snel mogelijk moet verhelpen. Om de verstoring op te kunnen lossen, is het essentieel om te weten welke IT-componenten betrokken zijn en hoe deze elkaar beïnvloeden. Zeer waarschijnlijk heeft de beheerder inzicht in het on-premise gedeelte. Voor het totaalinzicht is hij afhankelijk van niet-geïntegreerde informatie die cloud-leveranciers verstrekken op dasboards/portals en in rapportages. Door het ontbreken van integraal inzicht verliest de IT-afdeling grip en dit heeft negatieve invloed op het effectief uitvoeren van incident, problem en change management. Gevaar dreigt dat IT-afdelingen worden teruggeplaatst in een rol die men niet wenst, namelijk reactief IT-beheer uitvoeren, terwijl zij juist tijd en geld hebben gespendeerd om proactief te zijn.
Daarnaast zijn beheerders vaak niet in staat real-time de prestaties van de cloud-oplossingen te meten. Door het gebrek aan deze informatie is het moeilijk om direct antwoord te geven op vragen van eindgebruikers of van interne of externe klanten. Een beheerder moet immers eerst de gegevens van de cloud-leverancier bestuderen mogelijk gevolgd door overleg met die cloud-leverancier. Daarbij komt ook dat het bijna onmogelijk is om de SLA’s te controleren die zijn afgesproken met de verschillende cloud-leveranciers. De IT-afdeling is afhankelijk van wat de cloud-leverancier rapporteert en kan niet zelf nagaan of deze wel levert wat is afgesproken.
Capaciteits- en performancemanagement
Tot slot wil elke IT-afdeling de toekomstige behoefte aan capaciteit en performance op de lange en korte termijn weten om aan de eisen van de business te kunnen blijven voldoen. Voor de on-premise IT is dit inzichtelijk, maar voor wat zich in de cloud bevindt is dit moeilijk naar boven te halen. Betrouwbare analyses van en prognoses voor de cloud-infrastructuur worden namelijk vrijwel nooit gemaakt, omdat historische data niet of niet in de juiste vorm beschikbaar is en de verbanden met de on-premise IT niet in de analyse worden betrokken.
Cloud-monitoring
Om niet alle controle uit handen te geven en toch nog zelf de touwtjes vast te houden, kan de IT-afdeling naast de eigen on-premise IT ook de cloud monitoren. Met één integrale oplossing die de IT-infrastructuur zowel in huis als in de cloud in kaart brengt en tot op detailniveau inzichtelijk maakt, kunnen IT-managers grip houden en hun eindverantwoordelijkheid nemen. IT-beheer bij een overstap naar de hybride cloud is dan geen zorgenkind meer.
Het IT-beheer van de hybride cloud
Hoe houd je controle over de totale keten? Hoe rapporteer je over de volledige IT-infrastructuur? Hoe leg je snel de vinger op de zere plek in geval van verstoringen? Hoe bepaal je welk deel van de IT-infrastructuur eenvoudig naar de cloud kan?