Betalen voor het daadwerkelijke gebruik is steeds meer een eis. Zeker als men ziet dat bij cloud-oplossingen dit onderdeel is van de propositie. Hoe zou het zijn als uw interne afnemer (klant, afdeling, etc.) wordt belast voor de kosten gebaseerd op het daadwerkelijk gebruik?
Binnen Gensys X kunnen kosten aan een IT-component – een ‘configuration item’ (CI) – worden toegewezen en worden doorbelast naar een IT-service of zelfs een business service, ook als de CI wordt gebruikt in meerdere IT- of business services.
Service costs
De kosten van fysieke of logische IT-componenten bestaan uit o.a. de afschrijvingskosten, de kosten voor onderhoud en/of ondersteuning, de datacenterkosten, de kosten voor het gebruik van cloud-oplossingen en de kosten voor het IT-beheer.
De periodieke kosten voor het IT-beheer (de ‘service costs’) van een CI worden bepaald door een tarief, vastgesteld voor de combinatie van skill (kennisgebied), contractlevel (welke werkzaamheden worden er uitgevoerd), servicelevel (wanneer en hoe snel worden werkzaamheden uitgevoerd) en de beheerlast (zwaarte). Voor alle combinaties van deze vier componenten kan een apart tarief worden vastgelegd.
Aangezien voor elk CI in de Active CMDB via de IT-service-relaties bekend is welk contractlevel, servicelevel, skill en zwaarte van toepassing zijn, kan een ‘service cost’ voor dit CI worden vastgesteld.
Gedifferentieerde pricing
Bij het samenstellen van de service costs kan gebruik gemaakt worden van een standaard tarievenlijst, maar ook van een klantspecifieke tarievenlijst waarbij op bepaalde kennisgebieden of in zijn geheel kan worden afgeweken van de standaard tarievenlijst. Daarnaast kan per klant gewerkt worden met verschillende kortingspercentages en is het mogelijk additionele producten of diensten op te voeren.
Wijzigingen van de service-cost-gegevens, bijvoorbeeld een aanpassing van een contract of het service level van een IT-service wordt gelogd. Deze ‘changes’ kunnen over een zelf op te geven periode worden gerapporteerd om de verschillen te kunnen onderbouwen.
Doorbelasten naar IT- en business services
Doordat bekend is welke CI’s aan welke IT service gerelateerd zijn, kan een doorbelasting per IT service worden gemaakt. Ook naar het niveau boven de IT-services, de business services, als IT-services zijn gerelateerd aan business services. De doorbelasting bestaat niet alleen uit de service costs, maar ook uit de andere kosten zoals hiervoor genoemd.
Een CI kan ook in meerdere IT services zitten. Hier houdt de doorbelasting ook rekening mee door de service costs van het CI op de juiste gewogen manier te verdelen over deze IT services.
Ook voor cloud services
De service-cost-rapportage heeft de mogelijkheid om ‘CI’s in de cloud’, zoals de IaaS cloudoplossingen van Microsoft Azure, aan een CI toe te rekenen en deze te rapporteren. Hierdoor ontstaat een totaaloverzicht van CI-kosten en kan een integrale doorberekening plaatsvinden naar IT en business services.
Rapporten
De rapportage geeft een actueel beeld van de CI’s waarvoor beheerorganisatie verantwoordelijk is en is opgebouwd uit:
- Service summary, overzicht van aantal CI’s per skill onderverdeeld naar contract, servicelevel en beheerlast (zwaarte).
- Service cost details, vorig overzicht aangevuld met tarieven.
- Additional products, aanvullende producten.
- System overview; prijs per IT-component.
- Cost of IT Services, doorvertaling van de kosten naar IT Services.
- Cost of Business services, doorvertaling van de kosten naar business services.
Daarnaast geeft de rapportage ook weer welke CI’s geen service costs hebben. Dit zijn dan CI’s die geen contract, servicelevel, skill of IT-service-koppeling hebben. Het missende onderdeel dient dan geconfigureerd te worden.
Samenvatting
In Gensys X worden (beheer)kosten aan een IT-component toegewezen en doorbelast naar een IT-service of business service. Uw interne klant of afdeling wordt belast voor de beheer- en operationskosten voor wat is afgesproken en afgenomen.
De service costs worden bepaald door vier invloedrijke componenten op de kosten van beheer, t.w. skill, contractlevel, servicelevel en de beheerlast.
De rapportage geeft een integraal beeld van de kosten, zowel van de on-premise IT als van de cloud services.
Ontdek alles over Gensys X, download de uitgebreide brochure
Gensys X, dé oplossing voor IT-afdelingen en Managed Service Providers voor IT Monitoring, Service Management, Active CMDB en Service Desk. Download de uitgebreide brochure!