Op dit moment is bijna iedere IT-afdeling bezig met het adopteren van methodes zoals Agile of DevOps. Op z’n minst denken ze erover om een transformatie te starten naar deze nieuwe werkwijze. Hierbij komen veel vragen naar boven: hoe kunnen we zelfsturende teams creëren? Hoe kunnen we onze time-to-market vergroten door in korte ‘increments’ te gaan leveren? Hebben onze mensen wel de capaciteiten en skills om op deze nieuwe manier te gaan werken? Allemaal terechte vraagstukken waar een antwoord op gegeven moet worden. Echter een vraag ontbreekt vaak: is ons IT Tooling-landschap wel in staat om deze nieuwe manier van werken te ondersteunen?
Coaching en begeleiding
DevOps en Agile zijn methodes of werkwijzen of misschien wel ‘life styles’ die vragen om een fundamentele andere manier van denken door medewerkers. In het verleden hadden we een focus op processen en verantwoordelijkheden binnen die processen. “Ik ben verantwoordelijk voor deze stappen binnen het proces en jij voor die stappen”. Nu moeten we naar de gehele ‘value chain’ kijken en maken we teams verantwoordelijk voor die ‘value chain’. Medewerkers worstelen met deze verandering, waar gaan ze nu precies over? Het management is ook op zoek naar de nieuwe rol die hij/zij moet invullen. Die rol veranderd van sturing op de dagelijkse werkzaamheden naar een meer coachende en begeleidende rol.
Visie op IT Tooling
Maar hoe zit het met de IT Tooling die deze mensen moet ondersteunen? Die ervoor moet zorgen dat het team ook daadwerkelijk zelfsturend kan zijn. Interessant hierin is dat de business (de klant van IT) meer en meer gefocust is op het goed laten functioneren van de business-applicaties. En wij als IT zijn constant bezig met manieren om die business beter te ondersteunen en ervoor te zorgen dat we changes op die applicaties zo snel mogelijk kunnen doorvoeren. We eisen ook van onze business dat ze een duidelijk visie hebben over waar ze heen willen. Wat we vergeten is om dit ook voor onszelf toe te passen. Welke organisatie heeft een duidelijke visie en architectuur op haar IT Tooling-landschap? Of medewerkers die actief de verschillende soorten beheer uitvoeren op IT Tooling? Terwijl we dit verzorgen en vragen van onze business vergeten we onszelf hierin.
Inspiratie en inhoud
Wij denken dat welke manier van werken je ook wilt adopteren, een goede visie op IT Tooling en actief management op IT Tooling om de processen en teams optimaal te ondersteunen is cruciaal. Dit is ook precies waar Trends in Tooling over gaat. Een inspirerend en inhoudelijke evenement rondom IT Tooling dat samen met de Service Manager Dag wordt georganiseerd. Daar waar de Service Manager Dag focust op de organisatie en processen kant gaat TinT over alles wat met IT Tooling te maken heeft. Naast uitdagende sprekers is er ook een IT Tooling Lab. Hier kan persoonlijk met ‘thought leaders’ op het gebied van continuous delivery en service automation worden gediscussieerd over issues en uitdagingen binnen de organisatie. Ontvang zo in 20 minuten drie praktische adviezen.
SPS op Trends in Tooling
SPS is trotse sponsor van Trends in Tooling 2018. Onze klant, Sligro Food Group, presenteert in een break-out sessie in zaal 3 om 15:20. Marcel Huizing, e-business designer ICT Applicatiebeheer & Ontwikkeling zal onder de titel Hoe digitale processen bewaken? bespreken hoe Sligro digitaliseert in een rap tempo, vooral om de ‘customer experience’ voortdurend op te voeren. Sligro heeft daarbij te maken met een veelheid aan applicaties die in de nieuwe digitale processen een cruciale rol spelen. Wat moet je doen om digitale processen te bewaken? Hoe zorg je voor inzicht in het geheel bij een divers applicatielandschap? Het zijn vragen die in de presentatie van Marcel Huizing aan de orde komen
Korting via SPS
Trends in Tooling is op 22 Maart in den Bosch (1931 Congrescentrum.)Voor meer informatie kijk op www.trendsintooling.nl
Inschrijven kan op www.trendsintooling.nl/programma/aanmelden/ en vermeld daarbij de kortingscode sps en je ontvangt 50% korting op de inschrijfkosten.
De inschrijving geeft tevens toegang tot de Service Managers Dag.