Met SaaS wordt een deel van de IT dienstverlening verlegd buiten de organisatie. De belofte is dat door de grotere schaal de SaaS-leveranciers een betere dienst leveren dan de interne dienstverlener. Organisaties worden beter ontzorgd en het service niveau gaat omhoog. Klinkt goed, toch?
Zorgen voor maximale grip
Een landelijk opererende SaaS-leverancier nam enige tijd geleden contact op met SPS met het volgende probleem. De beheerders van haar klanten worden steeds meer coördinatoren en de technische kennis neemt af. De klanten bellen steeds vaker de servicedesk van de SaaS-leverancier met vrij algemene klachten zoals, ‘hij doet het niet meer’ of ‘de dienst is traag’. Voor de eindgebruiker valt dit allemaal onder de dienst die de SaaS-leverancier levert terwijl in werkelijkheid die alleen maar controle heeft over het laatste deel, de cloud-software.
Gebruikers zijn gewend aan een goede dienstververlening en worden ongeduldig bij de minst of geringste verstoring. Als SaaS-leverancier moet je wel actie nemen anders wordt de verstoring gewijd aan je dienstverlening. Hoe zorg je dan voor maximale grip op de situatie waarbij je niet alles onder controle hebt?
Inzicht voor controle
Met Gensys Monitoring wordt een aanvullende dienst geleverd waarbij de beschikbaarheid en de prestaties van de SaaS-dienst op eindgebruikersniveau wordt gemonitord. Dus inclusief de internetverbinding naar de klant. Een kleine verstoring van de SaaS-dienst of bijvoorbeeld van de internetverbinding wordt opgemerkt en meteen kan er actie worden ondernomen. Monitoringlogs en -data, zoals actuele en historische performance- en beschikbaarheidsgegevens kunnen worden gebruikt voor de analyse van een problemen. Onderdeel van de dienst is dat de klant ook inzicht heeft in die gegevens.
Een prima uitbreiding van de SaaS-dienstverlening die eigenlijk onmisbaar is, waar zowel de SaaS-leverancier als haar klanten profijt van hebben.
End User eXperience Monitoring essentieel voor Application Performance Management
Waarom is het zo moeilijk én belangrijk om de eindgebruikerservaring in kaart te brengen, welke rol speelt EUX monitoring hierin en wat verstaan we onder APM en end-to-end monitoring?