Door virtualisatie, converged infrastructuren en software defined technologieën zijn IT-omgevingen dynamischer dan ooit en de mogelijkheden om snel veranderingen aan te brengen nemen alsmaar toe. In deze realiteit is adequaat reageren op monitoringevents alleen mogelijk als een actueel en betrouwbaar overzicht beschikbaar is van alle logische en fysieke relaties (afhankelijkheden) binnen de IT-omgeving. Een statische, niet op de actuele werkelijkheid gebaseerde, weergave is niet acceptabel. Snelheid van handelen, het focussen op de juiste meldingen en goede root-cause- en impact-analyses zijn cruciaal bij het beheren van de IT-omgeving.
Active CMDB en Business Viewer
De Active CMDB in Gensys brengt alle IT-componenten in kaart, van applicaties, databases, netwerkapparatuur, virtuele servers tot cloud-services. Gedetailleerde informatie van en relaties met andere IT-componenten worden automatisch actueel gehouden. Met de ‘business viewer’ wordt een grafische weergave van de actuele IT-omgeving getoond van business en IT services tot fysieke hardware. Van elke IT-component is zichtbaar aan welke andere componenten diensten worden geleverd en waarvan de IT-component afhankelijk is.
Nieuwe monitoringmethode
Root-cause-analyses zijn mogelijk in Gensys, maar omdat analyseren cruciaal is bij het beheren van de IT-omgeving is het werken met een ‘constante root-cause-analyse’ nu beschikbaar. Voor elke monitormelding van een IT-component worden direct de actuele afhankelijkheden van die IT-component met andere componenten grafisch getoond. De impact van de melding op bovenliggende componenten is hiermee altijd zichtbaar. Zo is het bijvoorbeeld direct duidelijk welke applicatie in meer of mindere mate geraakt wordt door de melding.
Van elke IT-component in de grafische weergave zijn gedetailleerde gegevens op te vragen. Gegevens van nu en uit het verleden zoals de performance data, capaciteitsgegevens, meldingen, tickets, uitgevoerde acties, etc. Met één klik is alle relevante informatie beschikbaar om snel en betrouwbaar een diagnose te stellen.
Meer door integratie met Gensys Management System
Gensys Event Management (Gensys View) is geïntegreerd met de Business Viewer in het Gensys Management System (GMS). Ook de ‘browser’ en ‘chart functionaliteiten’ uit Gensys View zijn recent toegevoegd. In de komende opleveringen zal Gensys View volledig worden opgenomen in GMS.
Maar daar blijft het niet bij. De succesvolle intuïtieve manier van filtering en drill-down van Gensys Service Management komt ook voor Gensys Event Management beschikbaar. Dit zorgt dat meldingensets eenvoudig verkleind worden om nog sneller tot de essentie van het probleem te komen.